sklep@ccy.pl       +48 514 563 619

Kontrolka silnika (CHECK ENGINE), fakty i mity...

Od 2001 roku wszystkie samochody obowiązkowo muszą być wyposażone w system samo-diagnozy. Sprowadza się to mniej więcej do tego, że zainstalowano w pojazdach setki czujników, które na bieżąco monitorują pracę podzespołów. Mierzone są ciśnienia, temperatury itd. Jeżeli któryś czujnik wykryje wskazanie inne niż podane przez producenta jako dopuszczalne, powoduje to zaświecenie kontrolki na desce rozdzielczej.

Możemy wyróżnić trzy grupy kolorystyczne kontrolek na desce rozdzielczej:
  • Zielone/niebieskie – kontrolki informacyjne, informują o tym, że coś jest włączone.
  • Pomarańczowe – kontrolki ostrzegawcze, informują o wykryciu błędu w jednym z systemów pojazdu. Można kontynuować jazdę, jednak należy jak najszybciej umówić się na wizytę w warsztacie.
  • Czerwone – kontrolka oznaczająca usterkę, zapala się głównie dla najważniejszych układów pojazdu smarowania czy hamulców. W takim przypadku należy niezwłocznie zgłosić się do warsztatu.

Błędy stałe i chwilowe, co to jest w praktyce?
  • - Błędy stałe są to takie błędy które występują w sposób ciągły. Pojawia się jeżeli jeden ze wspomnianych wcześniej czujników stale wskazuje nieprawidłową wartość lub w ogóle nie wysyła sygnału. Błąd stały powoduje zapalenie się kontrolki, która sama nie gaśnie. Takie przypadki należy traktować poważnie i podjąć starania w celu usunięcia usterki.
  • - Błędy chwilowe, to taki rodzaj błędów, które zostały wywołane przez jednorazowy nieprawidłowy odczyt na danym czujniku lub chwilowy brak sygnału. Kontrolka zapala się i zazwyczaj ponownym uruchomieniu silnika znika. Jeżeli jednak po kilkukrotnym uruchomieniu pojazdu błąd sam nie znika to znak, że mamy do czynienia z błędem stałym.

Kontrolka silnika się pali, czy można kontynuować jazdę?
    Niestety nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Należy bacznie obserwować pojazd oraz przeanalizować gdzie byliśmy pojazdem, na jakiej stacji tankowaliśmy paliwo oraz jaka była pogoda. Dlaczego te czynniki są ważne i jak może zachowywać się pojazd po zapaleniu kontrolki silnika?

  • Przypadek 1: Kontrolka zapaliła się podczas jazdy, pojazd pracował normalnie, a po kolejnym włączeniu samochodu kontrolka się wyłączyła. Taka sytuacja to pojawienie się tzw. błędu chwilowego. Błąd chwilowy silnika może zostać wywołany przez takie sytuacje jak np.: za niskie napięcie podczas rozruchu pojazdu (zdarza się to najczęściej przy wysokich mrozach lub w przypadku starych akumulatorów), zawilgocenie silnika spowodowanie myciem pojazdu czy przez warunki pogodowe, pojedyncze wypadnięcie zapłonu czy też zaśniedziały styk.
  • Przypadek 2: Kontrolka zapaliła się, silnik pracuje normalnie, nie widać żadnych niepokojących objawów. Taka sytuacja podobnie jak w przypadku 1 może być wywołana wilgocią lub zaśniedziałymi stykami. Jednak nie należy tak zakładać z góry i jak najszybciej dążyć do zbadania problemu. Pozornie nie wywołująca żadnych objawów paląca się kontrolka może być przyczyną zwiększonego zużycia paliwa czy też sygnalizować usterkę, która pogłębi się z biegiem czasu.
  • Przypadek 3: Kontrolka zapaliła się i uruchomił się tryb awaryjny. Taka sytuacja jest od razu odczuwalna dla kierowcy, samochód wyraźnie traci moc i niemożliwe jest nabranie większej prędkości. W takiej sytuacji należy niezwłocznie udać się do warsztatu. Czasem skasowanie błędu wyłączy tryb awaryjny jednak nie zalecamy tego robić bez ustalenia przyczyny. Tryb awaryjny może zostać uruchomiony przez np. przez awarię układu zapłonowego czy zapchany filtr DPF.
Chociaż w każdym z tych przypadków możliwe jest kontunuowanie jazdy zalecamy jak najszybszą diagnozę pojazdu i ustalenie usterki. Jeżeli boimy się, że wizyta w serwisie pociągnie za sobą zbyt dużo kosztów, to przed oddaniem auta do serwisu możemy sami sprawdzić jaka usterka wywołała błąd. Ceny urządzeń , którymi możemy odczytać błędy zaczynają się od 41 zł (ELM 327). Interfejs ELM 327 jest to najtańsza forma diagnostyki pojazdu, można go spotkać w 3 wersjach:

Dostępne wersje interfejsu ELM 327:
ELM 327 BLUETOOTH ELM 327 WIFI ELM 327 USB

przejdź do produktu (41zł)

przejdź do produktu (59zł)

przejdź do produktu (41zł)
  1. Chip ELM 1.5a
  2. Kompatybilny z systemami Windows, Linux
  3. Kompatybilny z mobilnymi systemami Android i Windows
  4. Nie działa z systemami MacOS i iOS
  1. Chip ELM 1.5a
  2. Kompatybilny z systemami Windows, Linux, MacOS
  3. Kompatybilny z mobilnymi systemami Android, Windows oraz iOS
  1. Chip ELM 1.5a
  2. Kompatybilny z systemami Windows, Linux, MacOS

Alternatywą dla interfejsów ELM są skanery diagnostyczne. Funkcjonalność skanerów jest bardzo zbliżona do ELM 327 jednak charakteryzują się dużo łatwiejszym użytkowaniem. Skanery posiadają swój wyświetlacz i nie potrzebują ani komputera, ani telefonu do działania. Po prostu podłączamy i działa.

Skanery - Autonomiczna alternatywa dla urządzeń ELM 327
Skaner U480 Skaner V581 Skaner i800 Skaner i810

przejdź do produktu (72zł)

przejdź do produktu (150zł)


przejdź do produktu (249zł)

przejdź do produktu (399zł)
  1. Menu w j. Angielskim
  2. Wyświetla same kody bez opisów
  3. Nie potrzebuje dodatkowego zasilania - pobiera prąd z gniazda OBD2
  4. Kompatybilny z silnikami benzynowymi 2000+
  5. Kompatybilny z silnikami diesla 2004+
  1. Menu w j. Polskim
  2. Wyświetla kody z opisami
  3. Umożliwia podglad LIVE DATA
  4. Nie potrzebuje dodatkowego zasilania - pobiera prąd z gniazda OBD2
  5. Kompatybilny z silnikami benzynowymi 2000+
  6. Kompatybilny z silnikami diesla 2004+
  1. Menu w j. Angielskim
  2. Kolorowy wyświetlacz
  3. Wyświetla kody z opisami
  4. Umożliwia podglad LIVE DATA
  5. Diagnostyka jednym przyciskiem (podłącz i kliknij)
  6. Nie potrzebuje dodatkowego zasilania - pobiera prąd z gniazda OBD2
  7. Kompatybilny z silnikami benzynowymi 2000+
  8. Kompatybilny z silnikami diesla 2004+
  1. Menu w j. Polskim
  2. Kolorowy wyświetlacz
  3. Wyświetla kody z opisami
  4. Umożliwia podglad LIVE DATA
  5. Umożliwia podglad LIVE DATA na wykresach
  6. Nie potrzebuje dodatkowego zasilania - pobiera prąd z gniazda OBD2
  7. Kompatybilny z silnikami benzynowymi 2000+
  8. Kompatybilny z silnikami diesla 2004+

Gaz w samochodzie i kontrolka check engine? czy zapalanie się jest normalne?
W tym przypadku należy jednoznacznie powiedzieć NIE. Jak kontrolka zapali się raz i zgaśnie i potem długi czas jej nie zobaczymy to raczej nie należy się martwić. Gorzej jak jeździmy od skasowania błędu do skasowania błędu, a jeszcze gorzej jak w warsztacie mówią nam, że to normalne i dodatkowo proponują założenie emulatora – takie warsztaty należy omijać

Rada dla planujących zakup samochodu:
Wszyscy wiemy, że jak przekręcimy stacyjkę na pozycję 1 zapalają się wszystkie kontrolki prawda? Wykorzystajmy to, nieuczciwi sprzedawcy zakładają emulatory lub wyciągają diodę podświetlającą kontrolkę silnika z którą nie potrafią sobie poradzić. Jeżeli trafimy na pojazd w którym na pozycji 1 nie widać kontrolki silnika, śmiało możemy zamknąć drzwi i wracać do poszukiwań (warto też sprawdzić inne kontrolki: PODUSZKI, ABS, ESP itd). Takie samochody należy omijać z daleka.

Strona korzysta z cookies. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies. Dowiedz się więcej